Strategiczna gra planszowa
Feudum to zaawansowana euro-gra o skomplikowanych zasadach z dużą swobodą w kreowaniu strategii. Jej akcja toczy się w fantastycznym świecie, w którym przyjdzie Ci podjąć setki różnych decyzji, a każda z nich jest tylko małym kroczkiem w drodze na sam szczyt.
Feudum to dopracowana w każdym szczególe mechanika,
którą wspierają wspaniale wykonane elementy gry oraz magiczne ilustracje.
Plansza
Ogromna rozkładana plansza, na której toczy się rozgrywka.
Karty Akcji
55 kart akcji po 11 dla każdego z 5 graczy.
Karty Królewskich Edyktów
Zestaw 16 kart królewskich edyktów.
Znaczniki Regionów
24 znaczniki regionów i majątków.
Znaczniki Graczy
Zestaw znaczników graczy w 5 kolorach składający się z 3 kości K6, kilkudziesięciu drewnianych znaczników oraz tekturowego żetonu sakiewki.
Żetony Lokacji
Zestaw 44 dysków lokacji podzielonych na kilka typów (miasta, gospodarstwa, posterunki, lenna).
Znaczniki Zasobów
Drewniane znaczniki zasobów takich jak siarka, saletra, żelazo, drewno i żywność. Łącznie 170 znaczników.
Wehikuły
9 znaczników wehikułów - morskich statków, łodzi podwodnych oraz statków powietrznych.
Dodatkowe Znaczniki
Zestaw znaczników królewskich pieczęci, różańca oraz znaczników tarczy strzeleckich.
Znaczniki Specjalne
Drewniany znacznik pierwszego gracza, drewniany znacznik aktualnej epoki oraz drewniana kość postępu.
Srebrne i złote szylingi
Zestaw 50 znaczników monet: 43 srebrnych jedynek i 7 złotych piątek.
Figurki potworów
Świetnie wykonane figuki - behemota oraz węża morskiego.
Instrukcja oraz Pomoc Gracza
Instrukcja w języku polskim wraz z dwustronnymi kartami pomocy dla wszystkich graczy.
Dziękujemy portalowi DICELAND za udostępnienie zdjęć wykorzystanych przez nas do przedstawienia wszystkich elementów z gry.
2-5
Liczba graczy12+
Wiek graczy80-180 min
Czas rozgrywkiWraz ze swoją świtą zostajecie niesprawiedliwie wygnani i pozbawieni dosłownie wszystkiego. Do twojej dyspozycji pozostało jedynie kilka szylingów i resztki z królewskiej uczty. Nic jednak nie jest w stanie Cię złamać, a więc wyruszyłeś w podróż do bardzo dziwnej krainy, by tam odzyskać utracony honor. Królewna Ania ma cię już na oku, a więc musisz zacząć wspinać się po szczeblach sławy i chwały. Zajmiesz się uprawą ziemi, będziesz walczył jak rycerz, czy pokusisz się o zdobycie latyfundii? Niezależnie od tego, jaką decyzję podejmiesz, wiedz, że życie w czasach średniowiecza to nie bajka. Ciężko o żyzne ziemie i żywność, a co gorsza potężne stwory mają ochotę na przekąskę. Nie trać nadziei, ponieważ jeśli tylko uda Ci się przejąć tutejsze gildie, to zostaniesz okrzyknięty najbardziej zaszczytną osobistością.
W trakcie pięciu epok, na które została podzielona gra, będziemy starali się zdobywać punkty zaszczytu. Możemy je zyskać na wiele różnych sposobów, między innymi za kontrolowanie i ulepszanie miejsc na planszy, czy też kontrolowanie różnych gildii i korzystanie z ich umiejętności. Możemy także między innymi pokusić się, by odbyć wielką górską wędrówkę, gdzie na samym szczycie czeka na nas zwieńczenie naszej podróży, czyli… klasztor. W Feudum gracze nieustannie stają przed różnymi wyborami w zasadzie od samego początku rozgrywki. Już w pierwszej turze musimy wybrać 4 z 11 kart, które mają dwojakie działanie, a jedna z nich jest związana z działaniem sześciu gildii. Ponadto z każdą gildią można wejść w interakcję nawet na trzy różne sposoby.
Rozgrywkę podzielono na 5 faz: wybór akcji, karmienie naszych pionów, rzut kością postępu, przesuwanie znacznika i podliczanie epoki oraz koniec rundy. Najważniejsza z nich to faza wyboru akcji. To właśnie w tym momencie będziemy obierali strategię na bieżącą rundę, ponieważ musimy wybrać 4 z 11 kart. To od tej decyzji zależy, z jakich akcji skorzystamy. Początkowo wybory są ciężkie, ale z czasem stają się one łatwiejsze. Poniżej krótki opis wszystkich akcji dostępnych na kartach:
Migracja – pozwala na umieszczenie lub zdjęcie naszego piona na planszy.
Ruch – pozwala na poruszenie naszych pionów. Na planszy mamy rozrysowane różne drogi, czasem jednak będziemy musieli skorzystać z wehikułów takich jak: statek powietrzny do poruszania się po górach, łódź do poruszania się po wodach i statek podwodny dla głębszych podróży.
Wpływy – ta akcja pozwoli nam umieścić znaczniki wpływów tam, gdzie aktualnie znajdują się nasze piony. Dzięki temu będziemy zajmowali kolejne lokacje, obejmując stanowisko włodarza, poddanego lub po prostu chłopa. Każda rola ma tutaj swoje znaczenie.
Rozbudowa – służy do zamiany jednych lokacji w drugie. Strażnicę przebudujemy w gospodarstwo, te z kolei w miasto, by na koniec wznieść feudum.
Wypatrywanie – bycie posiadaczem strażnicy uprawnia nas do skorzystania z tej akcji i zdobycia kart królewskich edyktów.
Żniwa – jeśli posiadamy gospodarstwo, akcja ta pozwala nam na produkowanie różnych dóbr.
Podatki – gdy rządzimy miastem, możemy pobrać daninę od mieszkańców.
Podbój – oznacza walkę z pionami przeciwnika, potworami, czy też feudum, którym włada inny gracz.
Obrona – tej karty możemy użyć w momencie, gdy ktoś nas atakuje, wtedy nasza obrona rośnie w siłę, a dodatkowo przybliżamy się do zwycięstwa.
Powtórzenie – ta karta umożliwia powtórzenie zagranej przez nas wcześniej akcji. Musimy jednak pamiętać, że nie wszystkie akcje nam to umożliwiają.
Gildie – ta akcja umożliwia wejście w interakcje z jedną z sześciu gildii. Bazowo możemy dokonać handlu oferując jedne dobra za inne. Jeśli jednak posiadamy wypracowaną pozycję w gildii, możemy w niej wykonać również inne czynności. W zależności od Twojego zaangażowania w danej gildii możesz zostać Czeladnikiem, Mistrzem lub zwykłym Adeptem. Im wyższa jest Twoja pozycja tym większe korzyści z niej czerpiesz. Warto walczyć o te stanowiska również z powodu akcji handlu z gildią, gdyż kiedy jakiś gracz zdecyduje się na wymianę dóbr, wtedy część z nich trafia do mistrza, a w następnej kolejności do czeladnika.
Kiedy już wszyscy gracze wykonają swoje akcje, możemy spokojnie przejść do fazy drugiej. W tym momencie musimy wyżywić nasze piony znajdujące się na mapie. Aby tego dokonać możemy zaoferować im żywność lub... pyszne wino z beczki. Jednak mocno siarkowe wino ma swoje konsekwencje, wiadomo... jak to po alkoholu bywa, tracą siły i nie nadaje się do walki.
W fazie trzeciej pierwszy gracz rzuca kością postępu, która decyduje o odrzuceniu odpowiedniego kafelka regionu. To właśnie one decydują o tym, w którym etapie gry się znajdujemy. W fazie czwartej, po odsłonięciu odpowiedniej liczby kafelków kolejnej epoki, przechodzimy do niej, kończąc obecny etap gry. Epoka piąta oznacza koniec rozgrywki. Należy tutaj również wspomnieć, że podczas rozbudowy naszych lokacji, również będziemy pobierali kafelki terenów, w zależności od obszaru, na którym się znajdujemy. Na koniec każdej epoki przechodzimy do podsumowania, by punktować za pozycję w gildiach, za tereny i za aktywne regiony. Możemy również stracić punkty za nielojalność i brak walk.
Na koniec gry do naszego wyniku dodajemy punkty za wielką wędrówkę, za rozmiar naszego imperium, za zrealizowane królewskie edykty oraz za pozostałe szylingi. Osoba z największą liczbą punktów może teraz szczycić się zwycięstwem w Feudum, a to nie byle jakie osiągnięcie. Poniższy film autorstwa Huberta Miłosia w bardzo ciekawy i przejrzysty sposób tłumaczy ogólne zasady gry, dlatego zachęcam do zapoznania się z nim przed rozgrywką.
Jeśli chodzi o mechanikę, to tutaj mamy ogromne pole do popisu. Jeśli poznamy już zasady na tyle, że potrafimy grać swobodnie, to Feudum staje się naprawdę satysfakcjonującą pozycją. Nam szczególnie do gustu przypadła mechanika planowania akcji. Musimy wybrać tylko 4 spośród 11 kart. Te wybory nigdy nie są proste, no może w pierwszych turach. Tutaj na mapie dzieje się naprawdę sporo ciekawych rzeczy, a wpływ na gildie i ich kontrolowanie to istny majstersztyk. Ciekawa jest również mechanika pojazdów i zostawiania ich tam, gdzie je porzuciliśmy. Kolejne osoby mogą z nich od teraz korzystać. Dzięki nim niektóre regiony są trudniej dostępne, bo gdy już uda nam się do nich dostać, to możemy się tam spokojnie rozwijać.
Interakcja w grze jest ogromna, zwłaszcza ta negatywna. Tutaj w zasadzie każdy nasz ruch ma wpływ na innych. Stale trzeba obserwować mapę i kontrolowane przez nas tereny. Musimy uważać na agresywne zachowania naszych przeciwników. Ta gra wymusza na nas negatywną interakcję. Jeśli chcemy mieć większe wpływy w gildiach, musimy budować feuda, a to z kolei oznacza konieczność atakowania innych, ponieważ gdy tego nie zrobimy, możemy otrzymać sporo ujemnych punktów na koniec odpowiedniej epoki. Możemy podróżować po mapie i zajmować kolejne tereny, możemy skupić się na kontrolowaniu gildii, podbojach, czy też wykonywaniu królewskich edyktów.
W tej grze jest wszystko, czego potrzeba zaawansowanemu graczowi, czyli przygoda i ekonomia, planowanie i strategia, a także klimat – znacznie wykraczający poza standardowo rozumiane średniowiecze! Mamy tu walkę o kontrolę nad planszą poprzez wykorzystanie znaczników wpływu, planowanie akcji z kart i zarządzanie ich użyciem z ręki, działania na gildiach oraz szeroki wybór postaci. Feudum to gra elegancka, mocno wciągająca, idealna kiedy mamy cały dzień wolny i zgraną ekipę przyjaciół, najlepiej w 4-5 osób, preferujących rozbudowane i nieco dłuższe gry. My gorąco polecamy ten tytuł, gdyż urzekł nas niesamowicie. Mamy nadzieję, że powyższy opis przekonał Was, by mieć Feudum w swojej kolekcji. Bez Was wydanie tej dużej i bogatej w komponenty gry się nie uda, a więc pomóżcie w jej ufundowaniu!
W grze walczymy o punkty prestiżu, które podliczamy po piątej epoce, a otrzymujemy je za różnorodne akcje – za epicką podróż do monastyru, za feudum i nasze posiadłości, za bogactwo oraz królewskie edykty z kart, i masę innych rzeczy gdzieś po drodze w trakcie rozgrywki. Przebieg rundy w skrócie wygląda następująco: realizacja akcji, czyli pojedynczych kart w kolejce z czterech posiadanych na ręce, wykarmienie pionków naszych postaci jadłem bądź winem, rzut kością rozwoju, przesunięcie znacznika epoki i rozliczenie punktów w danej części gry, finałowe podliczanie. Karty posiadają akcje regularne i specjalne dla wybranych postaci, niektóre z nich możemy zagrać dwa razy, inne nie mogą być odsłonięte, jako ostatnie. Akcja to położenie kości na planszy oraz jej przemieszczenie, to użycie znacznika wpływu w danej lokacji oraz jej rozwój, to wypełnianie królewskich edyktów, to zbiory i nakładanie podatków, to atak na wroga i jego feudum lub obrona, a także możliwość powtarzania akcji z karty oraz działania w gildiach, czyli pozyskiwanie edyktów i rotacja surowców – handel, przyciąganie lub pchanie – w zależności od naszego statusu w danym bractwie.
Wspierając projekt gry na zagramw.to masz gwarancję, że cena oferowana w pierwszej dobie trwania kampanii będzie najniższą oferowaną kiedykolwiek przez wydawcę.
Sugerowana cena detaliczna gry Feudum to 259,00 zł. Wspierając projekt możesz zaoszczędzić nawet 59,00 zł
Wydawca gwarantuje, że gra trafi do Ciebie o 14 dni szybciej, niż do sklepów i hurtowni. Najszybsza dostawa jest podziękowaniem za Twój czas oczekiwania.
W projekcie zaplanowanych jest 12 unikatowych elementów, które w polskiej edycji gry, można zdobyć tylko w czasie trwania kampanii. Ekskluzywna zawartość jest podziękowaniem za to, że zechcesz wesprzeć wydanie gry Feudum.
Celem podstawowym każdej kampani na zagramw.to, jest zebranie funduszy na wydanie gry.
Jednak, to nie wszystko! Jeśli nasza społeczność osiągnie poniższe cele,
gra będzie dużo ciekawsza.
Dostępność poniższych nagród się zakończyła.
W zamian za wsparcie otrzymujesz:
* Gra "Feudum" w polskiej wersji językowej
* + wszystkie odblokowane cele kampanii
Nagroda EARLY BIRD limitowana czasowo od startu kampanii 31.01.2019r godz. 10:00 do dnia 01.02.2019r. godz. 23:59
298
Wsparć09.2019
Data dostawy01.02.2019 23:59
Dostępna doW zamian za wsparcie otrzymujesz:
* Zestaw 100 koszulek na wszystkie karty (wliczając karty z celów dodatkowych) do gry Feudum.
Cechuje je wysoka przejrzystość i wytrzymałość, duża sztywność, bezbarwność - brak domieszek kolorystycznych (dzięki czemu nie zmieniają wyglądu grafik na kartach), wykonane z polipropylenu, bez domieszek polichlorku winylu (lepsza odporność na promieniowanie słoneczne i zwiększona elastyczność), grubość standard - 70 mikronów.
154
Wsparć09.2019
Data dostawyW zamian za wsparcie otrzymujesz:
* Zestaw 29 ekskluzywnych drewnianych znaczników królewskich pieczęci, różańca oraz znaczników tarczy strzeleckich.
Nagroda limitowana ilościowo - 90 sztuk.
83
Wsparć09.2019
Data dostawy7/90
Dostępnych nagródW zamian za wsparcie otrzymujesz:
* Neoprenową matę do gry "Feudum"
Neoprenowa mata jest 20% większa od planszy w grze podstawowej. Znajduje się na niej miejsce dla szóstego gracza, a także została zwiększona widoczność dróg dla wehikułów. Mata jest odporna na zagniecenia i mocno przylega do podłoża. Jest to świetny "gadżet" dla kolekcjonerów.
102
Wsparć09.2019
Data dostawyW zamian za wsparcie otrzymujesz:
* Dodatek do gry "Rudders & Ramparts" w polskiej wersji językowej
* + wszystkie odblokowane cele kampanii z Kickstartera
* + przesyłka wliczona w cenę
Dodatek zawiera: 1 model 3D statku, 1 model 3D łodzi podwodnej, 1 model 3D maszyny latającej, 3 złote znaczniki królewskiej straży, 3 modele 3D wież oraz kartę pomocy w języku polskim. Wszystkie elementy 3D są ręcznie pomalowane. Ponadto w każdym pudełku znajdą się wszystkie odblokowane cele z kampanii Kickstartera.
139
Wsparć12.2019
Data dostawyW zamian za wsparcie otrzymujesz:
* 3 x dodatek do gry "Rudders & Ramparts" w polskiej wersji językowej
* + wszystkie odblokowane cele kampanii z Kickstartera
* + przesyłka wliczona w cenę
Zestaw zawiera: 3 modele 3D statku, 3 modele 3D łodzi podwodnej, 3 modele 3D maszyny latającej, 9 złotych znaczników królewskiej straży, 9 modeli 3D wież oraz 3 karty pomocy w języku polskim. Wszystkie elementy 3D są ręcznie pomalowane. Ponadto w jednym pudełku znajdą się wszystkie odblokowane cele z kampanii Kickstartera.
51
Wsparć12.2019
Data dostawyW zamian za wsparcie otrzymujesz:
* Drewniany limitowany insert z logotypem "Feudum" na wszystkie elementy z gry podstawowej oraz wszystkich wydanych do tej pory dodatków (poza dodatkiem solo) do gry.
UWAGA: Insert do samodzielnego montażu. Nagroda nie zawiera kleju.
48
Wsparć09.2019
Data dostawyW zamian za wsparcie otrzymujesz:
* Gra "Feudum" w polskiej wersji językowej
* + wszystkie odblokowane cele kampanii
31
Wsparć09.2019
Data dostawyW zamian za wsparcie otrzymujesz:
* Gra "Feudum" w polskiej wersji językowej
* Zestaw metalowych monet do gry "Feudum"
* + wszystkie odblokowane cele kampanii
89
Wsparć09.2019
Data dostawy1/90
Dostępnych nagród
Komentarze wspierających
W tym miejscu możesz skontaktować się z twórcami projektu i innymi wspierającymi.
Komentarze pozostawiać mogą jedynie osoby wspierające projekt Feudum.
dostępna nowa aktualizacja - wysyłki poprawionych instrukcji, kart pomocy i brakujących kart z celów w kampanii - zapraszamy
dostępna nowa aktualizacja - zapraszamy
nowa aktualizacja - instrukcja po korekcie - zapraszamy do zapoznania się z nią
zapraszamy do zapoznania się z najnowszą aktualizacją - korekta instruckji
zapraszamy do zapoznania się z najnowszą aktualizacją
Czacha szacun - dziś dostałem PP poprawną wieżyczkę która bez zająknięcia mieści żeton lokacji. Dzięki.
super
Czy ktoś dostał informację w sprawie wieżyczek które nie mieszczą żetonów? napisałam maila ale cisza na ta chwile.
Ja pisałem wczoraj - na razie czekm
Dostałem info że doślą pocztą Polską poprawną ale bez sprecyzowania terminu.
Ehh... Nie ogarniam... gra zapowiada sie ciekawie ale Moj maly móżdżek nie przetwarza tej instrukcji. Mam sporo niejasności... W podstawowej puli z początku gry mam 7 znaczników wpływów. Czy rozstawiamy je na lokacjach i w gildiach? Jeśli tak, to jak pozyskiwać nowe znaczniki wpływów? ....lub czy jest to jedyna pula którą można zarządzać?
Za 3 kasy możesz zabrać znaczniki wpływów z gildii rycerzy.
Tak też myślałem jednak jest to trochę nie jako napisane w instrukcji. W każdym razie dzięki za pomoc ;)
Pytanie o zasady: Jak rozdzielane są monety, kiedy ktoś wykonuje akcję handlu z gildią i jest w niej tylko mistrz? 1 moneta idzie do mistrza gildii i 2 na datki na drugą stronę planszy, czy 2 do mistrza i jeden na datki? Pierwsza rozgrywka za nami. Gra jest super, ale ta instrukcja...
Jedna do mistrza, jedna do zasobów ogólnych a jedna jako datek
Karty pomocy też są błędnie przetłumaczone. Co zabawne są też przetłumaczone inaczej niż w polskiej instrukcji. Nawet tu nie potrafiliście zachować jednakowych tłumaczeń.