Ekonomiczna gra planszowa
Klany Kaledonii to strategiczna gra z elementem interakcji osadzona w XIX wiecznej Szkocji. W czasie rozgrywki będziesz mógł poczuć się jak dumny członek jednego z dziewięciu wielowiekowych klanów, który wykorzystując swoje unikalne umiejętności zdobywa bogactwo i sławę.
Klany Kaledonii to dopracowana w każdym szczególe mechanika,
którą wspierją różnorodne i wspaniale wykonane elementy gry.
Plansze mapy
Mapa gry składa się z czterech dwustronnych plansz. Dzięki temu możecie przygotować aż 16 różnych konfiguracji planszy do gry. Oznacza to dużą różnorodność na stole i nowe strategie w kolejnych partiach.
Plansza rynku
Dwustronna plansza Rynku wraz z sześcioma przeźroczystymi znacznikami aktualnych cen produktów.
Plansza eksportu
Dwustronna plansza eksportu, na której umieszczane są kafelki kontraktów exportowych. Oprócz tego, plansza ta służy liczeniu punktów i wartości punktowych dóbr eksportowych.
Plansze graczy
Cztery kolorowe plansze graczy. Plansze przedstawiają dostępne ulepszenia, a przede wszystkim stanowią one miejsce dla wszystkich znaczników klanu. Gracze stawiają znaczniki klanu na mapie, a na planszy mają podsumowanie swojej produkcji.
Kafelki pola eksportu
Każdy gracz otrzymuje swój własny kafelek pola eksportu, dzięki któremu będzie mógł realizować kontrakty podczas gry. Można posiadać tylko jeden kafelek na raz, dlatego należy dobrze przemyśleć to, jakie kafelki dobieramy.
Kafelki klanów
W grze do wyboru mamy jeden z dziewięciu unikatowych Klanów, dzięki czemu gracze w każdej rozgrywce mogą zastosować zupełnie inną strategię. Cechy Klanów różnią się od siebie i każdy ułatwia graczowi grę w zupełnie inny sposób. Połączenie podstawowej mechaniki z cechą klanów czyni wszystkie rozgrywki wciągające i zupełnie wyjątkowe.
Kafelki startowe
Dziewięć kafelków startowych, dzięki którym gracze otrzymują zasoby oraz monety na początku rozgrywki.
Kafelki zasobów
Dwa kafelki dla każdego z zasobów: mleko, ser, wełna, zboże, chleb oraz whiskey. Te kafle są potrzebne w grze tylko wtedy, gdy zabraknie drewnianych zasobów.
Kafelki punktacji
Dziewięć różnych kafelków punktacji, dzięki którym gracze zyskują dodatkowe punkty zwycięstwa podczas rozgrywki.
Kafelki kontraktów eksportowych
50 różnych kafelków kontraktów eksportowych, dzięki którym gracze mogą zyskiwać dodatkowe monety oraz zasoby, a także otrzymują punkty zwycięstwa na koniec rozgrywki.
Kafelki portów
Dziewięć dodatkowych kafelków portów, dzięki którym gracze mogą zdobywać dodatkowe zasoby oraz punkty zwycięstwa podczas gry.
Znaczniki monet
Zestaw 70 znaczników monet: 30 znaczników jedynek, 20 znaczników piątek i 20 znaczników dziesiątek.
Znaczniki dodatkowych portów
16 znaczników (po 4 w każdym z kolorów graczy) do oznaczania, który port został użyty w rozgrywce przez każdego z graczy.
Kafelki chwały
Kafelki te służą graczom do określenia ilości punktów zwycięstwa (chwały) gdy któryś z graczy przekroczy wartość 30 punktów na planszy punktacji.
Kafelki Technologii
8 kafelków technologii (po 2 dla każdego z graczy), dzięki którym możesz rozwinąć swoich robotników: drwali oraz górników.
Drewniane znaczniki zasobów
67 drewnianych znaczników zasobów: mleko, wełna, ser, zboże, chleb, whiskey, wełna, tytoń oraz trzcina cukrowa.
Drewniane znaczniki klanów
4 zestawy drewnianych znaczników Klanów (po 1 w kolorze każdego z graczy) składających się z : 4 krów, 4 owiec, 4 Piekarni, 4 Gorzelni, 4 Serowni, 4 Pól uprawnych, 8 Robotników, 7 Kupców, 1 znacznika Żeglugi, 1 znacznika kolejności tury, 1 znacznika Chwały oraz 1 znacznika Siedliska. W sumie ponad 170 drewnianych znaczników dla czterech graczy.
Plansze pomocy gracza
4 plansze pomocy graczy, po jednej dla każdego z nich. Plansze są dwustronne (język polski na awersie oraz język angielski na rewersie).
Notes punktacji
Notes służący do zapisywania punktów na końcu rozgrywki.
Instrukcja
Pomimo wielu możliwości i strategii jakie daje gra, instrukcja do niej jest bardzo przystępna. Nawet mniej doświadczeni gracze powinni szybko przyswoić wszystkie zasady gry.
2 Kosci
Dwie kostki do gry w trybie solo.
Klany to gra, która świetnie działa w rywalizacji pomiędzy graczami, ale zawiera też wariant do gry solo. Dwie kostki wpływają na cenę towarów i dostępne kontrakty eksportowe.
Dzięki Waszemu wsparciu gra została wzbogacona o dodatkowe elementy.
Grafiki celów dodatkowych są poglądowe, finalne elementy mogą różnić się nieco od przedstawionych na grafikach.
Dziękujemy za Wasze zaangażowanie.
Woreczki dla gaczy
Zestaw 4 woreczków w kolorach graczy na elementy gry
Woreczki na surowce
Zestaw 7 woreczków z grafiką na wszystkie surowce.
Znaczniki kupców
Zestaw 28 drewnianych znaczników Kupców w 4 kolorach graczy (po 7 w każdym kolorze).
Notes punktacji
Dodatkowy notes punktacji.
Drewniane znaczniki graczy
4 drewniane znaczniki graczy w kolorach graczy.
1-4
Liczba graczy12+
Wiek graczy30min/gracz
Czas rozgrywkiW grze Klany Kaledonii, jak sama nazwa wskazuje, prowadzić będziemy… szkockie klany na terenie Kaledonii. Jest to gra o produkowaniu i przetwarzaniu surowców i realizacji zamówień dziejąca się w XIX wiecznej Szkocji. Każdy klan dysponuje unikalną zdolnością, której używanie wpływa istotnie na taktykę podczas rozgrywki. Do wyboru mamy dziewięć historycznych szkockich klanów, co sprawia, że każda rozgrywka, w zależności od wyboru gracza, będzie przebiegała w nieco inny sposób. Z perspektywy gracza ważne jest to, że faktycznie gra się nimi nieco inaczej – dostając mnóstwo dodatkowych pieniędzy za whisky wiadomo, że szybko musimy zacząć ją produkować, a zdobyte w ten sposób pieniądze możemy zainwestować na różne sposoby. Z kolei klan pozwalający posiadać w tym samym momencie dwa kontrakty daje nam już nieco inną ścieżkę działania.
Plansza, na której będziemy ustawiali swoich pracowników i budynki, składa się z czterech części. Każda z nich jest dwustronna i chociaż ułożone muszą być w odpowiedniej kolejności, to i tak mamy kilka sposobów, by z rozgrywki na rozgrywkę nieco się różniła. Cztery rodzaje pól (pole, las, góry, woda) ważne są w kontekście stawiania odpowiednich elementów, a do tego każde pole ma swoją cenę, którą trzeba zapłacić za możliwość jego wykorzystania.
W grze dostępnych jest sześć zasobów: trzy podstawowe (wełna, mleko, zboże) i trzy przetworzone (ser, chleb, whisky). Każdy z nich ma swoją startową cenę na rynku na początku gry. Dostępnych nam kupców możemy wysyłać na rynek, by kupili lub sprzedali odpowiednie towary, a to na stałe zmienia ich cenę dla wszystkich graczy.
Kontrakty. To wokół nich kręci się gra. Sposób ich działania jest bardzo prosty: po lewej stronie mamy narysowane zasoby, które musimy oddać, a po prawej nagrody, które za nie dostaniemy. W trakcie gry powinniśmy zrealizować ich jak najwięcej, ale możemy mieć tylko jeden aktywny na raz.
Ważny jest czas ich wypełniania, ponieważ w pierwszej rundzie samo wzięcie kontraktu daje nam 5 monet. W drugiej odbywa się ono za darmo, a w każdej kolejnej to my musimy dopłacić o 5 monet więcej, a więc samo wzięcie kontraktu w ostatniej rundzie kosztuje już 15 monet…
Trzeba zwracać też uwagę na nagrody. Jest ich pięć rodzajów:
Czasem można wypełnić kontrakt, ale nie mieć pieniędzy na wystawienie budynku. Innym razem trzeba zdjąć z mapy owcę lub krowę, żeby spełnić wymogi kontraktu, ale to pokrzyżuje nam plany ekspansji na mapie… lub wręcz przeciwnie, pomoże jeszcze raz wybudować coś na zwolnionym właśnie, tanim polu.
Na początku gry losujemy po jednym kafelku punktowania, które przeprowadzać będziemy po każdej rundzie. To również może nam nieco podpowiedzieć ścieżkę, którą można obrać i potrafi wyraźnie wpłynąć na liczbę punktów zdobywanych z gry na grę. Dotyczy to jednak wszystkich graczy, więc nie wypacza wyniku – chyba, że ktoś odpuści lub zapomni o tym, za co można będzie dostać punkty, a ktoś inny na tym skrzętnie skorzysta.
Z planszą i licznymi planszetkami i kafelkami świetnie harmonizują elementy drewniane gry. Każdy gracz dostaje mnóstwo elementów w odpowiednich kształtach: owce, krowy, sery, chleb, beczki czy robotnicy. Wszystko to w żywych kolorach, dlatego plansza gracza na początku gry i plansza główna na końcu tworzą piękną mozaikę, na którą bardzo miło się patrzy. Swoje kształty i odpowiednie już dla nich kolory mają też zdobywane surowce, monety występują w trzech nominałach różniących się wielkością i kolorem, a wszystko jest wykonane porządnie i z dbałością o szczegóły.
Na początku gry każdy z graczy wybiera dla siebie jeden z dziewięciu dostępnych klanów. Dobiera również planszę gracza, kafelek magazynu oraz wszystkie startowe drewniane znaczniki dóbr i pracowników. Rozgrywka trwa pięć rund, a w każdej znich gracze mogą wykonywać wiele akcji takich jak, rozbudowa swoich terenów, kupowanie/sprzedawanie dóbr, realizacja kontraktów eksportowych,czy też zasiedlanie nowych obszarów na planszy. Na końcu rozgrywki podliczane są wszystkie punkty, zarówno za rozwój swojego terytorium, realizację kontraktów, posiadane dobra, jak i za towary specjalne. Gracz, który zdobędzie najwięcej punktów na koniec gry zostaje zwycięzcą, a jego klan zyskuje chwałę i rozgłos.
Wspierając projekt gry na zagramw.to masz gwarancję, że cena oferowana w pierwszej dobie trwania kampanii będzie najniższą oferowaną kiedykolwiek przez wydawcę.
Sugerowana cena detaliczna gry Klany Kaledonii to 260,00 zł. Wspierając projekt możesz zaoszczędzić nawet 80,00 zł
Wydawca gwarantuje, że gra trafi do Ciebie o 21 dni szybciej, niż do sklepów i hurtowni. Najszybsza dostawa jest podziękowaniem za Twój czas oczekiwania.
W projekcie zaplanowanych jest 6 unikatowych elementów, które w polskiej edycji gry, można zdobyć tylko w czasie trwania kampanii. Ekskluzywna zawartość jest podziękowaniem za to, że zechcesz wesprzeć wydanie gry Klany Kaledonii.
Celem podstawowym każdej kampani na zagramw.to, jest zebranie funduszy na wydanie gry.
Jednak, to nie wszystko! Jeśli nasza społeczność osiągnie poniższe cele,
gra będzie dużo ciekawsza.
Dostępność poniższych nagród się zakończyła.
Wybierając to wsparcie otrzymujesz:
1. Egzemplarz gry Klany Kaledonii
2. Wszystkie odblokowane cele kampanii
164
Wsparć08.2018
Data dostawy336/500
Dostępnych nagródWybierając to wsparcie otrzymujesz:
1. Egzemplarz gry Klany Kaledonii
2. Wszystkie odblokowane cele kampanii
3. Unikatową figurkę Aktywnego Gracza
Nagroda limitowana czasowo od startu kampanii 8 marca godz. 10:00 do dnia 9 marca godz. 23:59.
Od 10 marca godz. 00:00, cena gry będzie wynosić 190zł, a nagroda nie będzie zawierać figurki Aktywnego Gracza.
520
Wsparć08.2018
Data dostawy09.03.2018 23:59
Dostępna doDrewniany insert idealnie pasujący do polskiej edycji Klanów Kaledonii, który pomieści wszystkie komponenty z pełnej wersji gry oraz elementy odblokowane w kampanii. Insert bardzo ułatwia i przyśpiesza rozłożenie i złożenie gry, pozwala również utrzymać porządek w pudełku. Wymaga złożenia i sklejenia.
102
Wsparć08.2018
Data dostawyWybierając to wsparcie otrzymujesz:
1. Egzemplarz gry Klany Kaledonii
2. Wszystkie odblokowane cele kampanii
3. Unikatową figurkę Aktywnego Gracza
4. Zestaw 70 metalowych monet.
202
Wsparć08.2018
Data dostawy0/202
Dostępnych nagródZestaw 4 plastikowych nakładek na plansze graczy pasujących do polskiej edycji Klanów Kaledonii. Doskonale rozwiązuje problem z utrzymaniem porządku na planszach graczy. Wykonany został z najwyższej jakości przeźroczystej pleksi o grubości 3 mm.
223
Wsparć08.2018
Data dostawyWybierając to wsparcie otrzymujesz:
1. Gra Keyflower
2. Dodatek do gry Keyflower: Kupcy
3. Dodatek do gry Keyflower: Farmerzy
4. Minidodatek do gry Keyflower: Key Celeste
5. 6 unikatowych kafelków promo dla polskiej edycji
6. Dodatkowy notes punktacji
30
Wsparć04.2018
Data dostawy0/30
Dostępnych nagródWybierając to wsparcie otrzymujesz:
1. Gra Keyflower
2. 6 unikatowych kafelków promo dla polskiej edycji
3. Dodatkowy notes punktacji
4. Darmową dostawę Paczkomatem (nie musisz dobierać dodatkowej wysyłki)
25
Wsparć04.2018
Data dostawy0/25
Dostępnych nagródWybierając to wsparcie otrzymujesz:
1. Gra Wojownicy Midgardu
2. 5 kart promo
3. Drewniana klepsydra - ekskluzywny znacznik rundy
4. Dostawa Paczkomatem w cenie (nie musisz dobierać dodatkowej wysyłki)
20
Wsparć04.2018
Data dostawy5/25
Dostępnych nagródWybierając to wsparcie otrzymujesz:
1. Gra Wojownicy Midgardu
2. 5 kart promo
3. Bawełniana sakiewka na kości
4. Drewniana klepsydra - ekskluzywny znacznik rundy
5. Drewniane znaczniki jedzenia i drewna
25
Wsparć04.2018
Data dostawy0/25
Dostępnych nagródPionowa torba na gry planszowe. Pomoże w transporcie gier, oraz zabezpieczy twoje pudełka przed zniszczeniem. Torba została wykonana z bardzo wytrzymałego czarnego materiału, a zastosowane specjalnie powiększone suwaki pozwolą cieszyć się nią bardzo długo. Wymiary wewnętrzne komory głównej ~ 37 wys. x 34 szer. x 25 dł. (cm) Wymiary wewnętrzne kieszonki bocznej ~ 26 wys. x 24 szer. x 5 dł. (cm) Szczegółowy opis znajduje się w aktualizacji projektu.
4
Wsparć08.2018
Data dostawyPozioma torba na gry planszowe. Pomoże w transporcie gier, oraz zabezpieczy twoje pudełka przed zniszczeniem. Torba została wykonana z bardzo wytrzymałego czarnego materiału, a zastosowane specjalnie powiększone suwaki pozwolą cieszyć się nią bardzo długo. Wymiary wewnętrzne komory głównej ~ 30 wys. x 37 szer. x 30 dł. (cm) Wymiary wewnętrzne kieszonki bocznej ~ 25 wys. x 24 szer. x 5 dł. (cm) Szczegółowy opis znajduje się w aktualizacji projektu.
105
Wsparć08.2018
Data dostawyZestaw dwóch świetnych szklanek na Twoją ulubioną whisky z logo Klanów Kaledonii. Zestaw jest dostępny do kupienia tylko podczas trwania kampanii.
16
Wsparć08.2018
Data dostawyLimitowana koszulka z polskiej edycji Klanów Kaledonii.
Motyw: polskie logo oraz herby ośmiu podstawowych klanów z gry.
Wysoka jakość materiału i druku DTG.
Dostępne są rozmiary:
męskie S – 2XL
damskie S-L.
W celu wybrania rozmiaru skontaktujemy się z Wami po zakończeniu kampanii.
3
Wsparć08.2018
Data dostawy
Komentarze wspierających
W tym miejscu możesz skontaktować się z twórcami projektu i innymi wspierającymi.
Komentarze pozostawiać mogą jedynie osoby wspierające projekt Klany Kaledonii.
Kiedy będą te woreczki?
Do mnie w dalszym ciągu również nie dotarły. To tylko pokazuje, że nie ma co wspierać takich projektów jak ten.
No i nie dotarły w ogóle :) Jak widać Czacha preferuje nie dotrzymywanie umów wynikających z uczestnictwa w kampanii, ale pieniądze bierze chętnie. Widze, że ciągle wydają przez zagramw.to, czyli platforma widocznie nie ma nic przeciwko takim oszustwom, partycypuje przecież w zyskach z kampanii.
Do mnie worczeki nie dotarły - może to i lepiej? :) Po co sie denerwować...
Dzięki Bogu te pseudoworeczki jeszcze do mnie nie dotarły i mam nadzięję, że już nie dotrą. Okazało się, że ta kampania, to była o jedna kampania Czachy u mnie za dużo, pomimo doświadczeń z Wojownikami Midgardu. Trochę zasugerowałem się nowopowstałą platformą CF i zapewnieniami, że będzie dobrze. Zbłądziłem. Ostatni raz.
Właśnie paczka doszła... Zaraz otwierać będę
Właśnie dostałem ostatnią paczkę z celami i właściwie nie wiem co powiedzieć. Prawie wszystko w tej kampanii, co zależało od rodzimego wydawcy zostało spaprane. Instrukcja, dodatkowe znaczniki w innym odcieniu, teraz okazało się, że worki się do niczego nie nadają, a naklejki są za duże i wszystkie wydrukowano na jedną stronę znacznika. You had one job....
Podobnie jak kilka osób poniżej miałem już nie komentować tego faux pas ze strony Wydawcy. Jednak doszedłem do wniosku, aby przeanalizować zachowania Czachy i wytłumaczyć dlaczego stracili kolejnego wspierającego ich ewentualne kolejne projekty. - wysyłka gry (po planowanym terminie - ok zdarza się, jednak czemu nie można napisać wspierającym, że jest obsuwa i czekają na druk czy cokolwiek innego - może poza agencją celną ;-) ). Okazuje się, że na dodatkowe cele poczekamy kilka tygodni. Oczywiście okazuje się to w momencie, gdy przesyłki są już wysyłane do wspierających (czemu nie było wcześniej informacji na ten temat to wie tylko Czacha, a może i nawet ona nie wie). Okazuje się, że instrukcja jest wersją beta zawiera dużo literówek oraz brak pełnych reguł dla klanów. Tłumaczenie jest zapoczątkowane atakiem na graczy, że gra jest dla nich za trudna jeśli nie rozumieją/nie potrafią czytać ze zrozumieniem instrukcji z literówkami i "śledziami ". Później chwila analizy i jest winny tłumacz (osoba ze środowiska graczy, która niejedną instrukcję już dla Was tłumaczyła), aby na końcu okazało się, że to wina składającego instrukcję. Słabe to, bardzo słabe. - wysyłka dodatkowych celów plus poprawiona instrukcja. Okazuje się, że nadal nie jesteście w stanie zdobyć woreczków, które moim zdaniem powinny być zlecone do produkcji po zakończeniu udanej kampanii (najpóźniej przed wakacjami, jak to było sygnalizowane z Waszej strony w aktualizacji). Po raz kolejny informacja o tym jest zamieszczona w przeddzień wysyłki tych dodatkowych elementów (figurka , drewniane pionki). Czemu czekacie do końca, nie wiem. Instrukcja już na szczęście poprawiona. - wysyłka woreczków. Zmiana grafiki ukazuje Was w bardzo złym świetle. Czemu nie dość, że po raz kolejny brakuje informacji na temat tego co jest zlecone do produkcji i co otrzymamy, to jeszcze próbujecie wmówić ludziom, że przecież na grafikach są pokazane przykładowe elementy? Okazuje się, że aby je otrzymać trzeba było wysłać swoje dane na maila, ponieważ nie będzie realizacji za pomocą zapłaconego dostawcy (paczkomat, kurier). Co zawiodło: - brak nadzoru (a właściwie olanie tematu instrukcji oraz dodatkowych celów, które wspaniałomyślnie zaproponowaliście) nad elementami do gry, które były tylko po Waszej stronie - KOMUNIKACJA - a właściwie jej brak, jak jest problem to chowamy głowę w piasek, albo zmieniamy grafiki - koszty - po co było rozdzielać wysyłki na kilka etapów, Moim zdaniem szkoda kasy (przecież jesteście małym wydawnictwem, które nie może sobie pozwolić na szastanie kasą na prawo i lewo, a te wysyłki do kilkuset osób nie są darmowe). Otóż, chodziło o to jak zdobyć kasę: - wysyłamy grę do wspierających , dzięki czemu możemy już zacząć sprzedawać grę do sklepów, a cele wyślemy później do wspierających (a tu zonk bo instrukcja jest skopana) - wysyłka poprawionej instrukcji, związana według mnie również ze sprzedażą do sklepów. Otóż musicie wysłać do wspierających poprawioną instrukcję, ponieważ do sklepów musicie wysłać, aby one tę grę mogły sprzedawać bezproblemowo. - wisienka na torcie, czyli wysyłka za małych, niezgodnych z opisem, woreczków na komponenty do gry. Tylko czekać, aż zaproponujecie kalkomanię do samodzielnego naprasowywania na woreczki symboli użytych na grafikach celów. To pokazuje jak bardzo jesteście zachłyśnięci sukcesem zdobycia licencji, aby na późniejszym etapie olewać zarówno proces wydawniczy jak i wspierających. W poprzedniej kampanii na innym portalu nie wyszły kości, błędy na grafikach kart, błędy w kolorach na żetonach i też mieliście wyciągać wnioski. Jak widać po powyższym oraz po poniższych komentarzach wnioski zaczną wyciągać wspierający, którzy już kolejny raz nie dadzą się nabrać na super marketing z Waszej strony. Tak gra jest dobra, warta swojej ceny.
Jestem w szoku. Prawdę mówiąc nic mi jeszcze nie przeszkadzało na tej kampanii aż do otwarcia koperty z woreczkami. Opóźnienia, zmiany firmy produkującej poszczególne elementy czy także błędy w grze- to się może każdemu zdarzyć i póki chcecie naprawiać te błędy, nie widzę potrzeby aby mieć jakąkolwiek pretensje. Ale woreczki... Myślałem że mi się coś powaliło i źle zapamiętałem że woreczki powinny być z grafikami. Brak grafik trochę psuje grę bo w grach najważniejsza nie jest tylko mechanika a także klimat i wykonanie elementów. Dlatego własnie pewna firma na C robiąca swoje wspieraczki na KS pomimo sprzedaży tego samego w innej oprawie, zawsze cieszy się taką popularnością. Ale też dlatego że dbają o osoby wspierające a nie mają wszystko gdzieś. Czemu my jako wspierający dowiadujemy się o tym że woreczki nie mają nadruków dopiero przy otwieraniu paczki? Nie sądzę abyście byli szczęśliwi jakbyście Wy dowiedzieli się o braku nadruków dopiero po otwarciu kartonów od producenta. Zapewne wszystko było ustalane w fazie dogadywania się więc już wiedzieliście o tym wszystkim od dawna. Ale potraktowaliście nas jak debili którzy może się nie skapną że miało być inaczej. I ta zmiana w kampani... tylko to udowadnia. Jeśli tak traktujecie wspierających i nie macie na celu tego zmienić to chyba lepiej by Wasza firma przestała istnieć. Powstało tak wiele firm wydających gry że już nie wystarczy jedynie wydać grę. Jak nie wy to kto inny ją wyda. Bez szacunku dla klienta nic nie osiągniecie.
Ja również chciałbym aby zagramw.to zajęło jakieś stanowisko w tej sprawie.... bo jest podobna cisza jak w przypadku GF....